معرفی کتاب «ارکان ادبیات کودک»

گامی برای پرکردن خلأ نظری در ادبیات کودک

حوزه‌ ادبیات کودک در کشور ما به لحاظ منابع نظری و پژوهشی، همواره با کمبود مواجه بوده است. در سال‌های اخیر با افزوده شدن گرایش ادبیات کودک به مقطع کارشناسی ارشد در تعدادی از دانشگاه‌های کشور، ضرورت تالیف و تدوین منابع نظری معتبر و قابل قبول در این زمینه، بیش از پیش احساس می‌شود.
کد خبر: ۱۴۶۲۸۱۵
نویسنده انسیه موسویان - شاعر و پژوهشگر
 
با درک ضرورت تالیف و انتشار منابع نظری جدید و به روز در موضوع ادبیات کودک، برخی از نویسندگان و شاعران دست به تالیف کتاب‌هایی در این حوزه زده‌اند.یکی از این آثار کتاب «ارکان ادبیات کودک» نوشته مهدی حجوانی است که به تازگی از سوی انتشارات فاطمی روانه بازار شده است. حجوانی سال هاست که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان (تالیف داستان، ترجمه، تدریس، نگارش مقالات انتقادی و پژوهشی و مسئولیت مجلات تخصصی ادبیات کودک مثل کتاب ماه کودک و نوجوان و پژوهشنامه) فعال بوده است. او سعی کرده در این کتاب، حاصل مطالعات و تجربیات خود را طی سال‌های گذشته، بازنگری کرده و با بهره‌گیری از مطالعات و پژوهش‌های جدید، به روزرسانی و در قالب یک کتاب پژوهشی تالیف و منتشر کند.
در مقدمه، مولف به مراحل و چگونگی تالیف و تدوین این کتاب اشاره کرده و اهداف آن را برشمرده است. از جمله این اهداف می‌توان موارد زیر را ذکر کرد: 

به کارگیری شیوه علمی وپژوهشی، پرهیز ازبیان سلیقه‌ای مطالب، تقسیم بندی و تفکیک دقیق مباحث، تازگی مطالب، استفاده از استدلال و نمونه، بهره‌گیری از منابع مهم فارسی و غیر فارسی و استناد علمی.

درهرفصل نویسنده ابتدا پیشینه هربحث رامطرح می‌کند،سپس دیدگاه‌هاوتعاریف مختلف ازمنظر سایر پژوهشگران ومنابع پیشین را درباره‌ آن موضوع بیان کرده،درادامه اززاویه‌ای جدید به آن‌می‌پردازد و در انتها، نظرنهایی ودیدگاه خودراپیرامون مبحث ارائه می‌دهد.

همچنین در هر بحث نویسنده نمونه مثال‌ها و مصداق‌هایی برای روشن‌تر شدن موضوع ذکر می‌کند. به‌ویژه از فصل پنجم به بعد که به انواع ادبیات کودک می‌پردازد، علاوه‌بر ذکر نمونه‌های متنی، تصاویری از کتاب‌ها هم آورده شده است.

در انتهای کتاب منابع فارسی و غیرفارسی، شامل کتاب‌ها و مقالات، ذکر شده و همچنین نمایه کاملی از اسامی اشخاص و اصطلاحات تخصصی به‌کار رفته در متن کتاب، درج شده است.

کتاب زبان و بیانی ساده و کاربردی دارد. به گونه‌ای که هم دانشجویان و هم علاقه‌مندان عام مباحث ادبیات کودک می‌توانند از آن 
بهره بگیرند.

انسجام و یکدستی مطالب، یادداشت‌ها و پاورقی‌های دقیق و روشنگر، متنوع و متعدد بودن منابع نظری کتاب و حفظ امانت در نقل مطالب دیگران از نقاط قوت این اثر است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها